Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla

ANASAYFA

:

icao

Giriş
 
ULUSLARARASI SİVİL HAVACILIK ÖRGÜTÜ (ICAO)
 
Örgüt Adı: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü
 
Örgütün Amacı:
Birleşmiş Milletler’e bağlı bir uzmanlık örgütü olan ICAO kurulduğu tarihten bu yana sivil havacılık alanında küresel ölçekte önemli ve kalıcı gelişmelere önayak olmuştur. Ana işlevi, uçuş emniyeti (safety) ve uçuş güvenliğine (security) ilişkin uluslararası kurallar ve politikalar geliştirerek, uluslararası sivil havacılığın düzenli gelişimini ve kurallarının küresel düzeyde uygulanmasını sağlamaktır.
 
Kuruluş Tarihi: 7 Aralık 1944
Merkezi: Montreal, Kanada
Konsey Başkanı: Roberto Kobeh Gonzalez
Genel Sekreteri: Raymond Benjamin
 
Üye Ülkeler:
ABD, Afganistan, Almanya, Andora, Angola, Antigua ve Barbuda, Arjantin, Arnavutluk, Avustralya, Avusturya, Azerbaycan, Bahamalar, Bahreyn, Bangladeş, Barbados, Belçika, Belize, Benin, Beyaz Rusya, Bhutan, Birleşik Arap Emirlikleri, Bolivya, Bosna-Hersek, Botswana, Brezilya, Brunei, Bulgaristan, Burkina Faso, Burundi, Cape Verde, Cezayir, Cibuti, Cook Adaları, Çad, Çek Cumhuriyeti, Çin, Danimarka, Dominik Cumhuriyeti, Doğu Timor, Ekvator, Ekvator Ginesi, El Salvador, Endonezya, Eritre, Ermenistan, Estonya, Etiyopya, Fas, Fiji, Fildişi Sahili, Filipinler, Finlandiya, Fransa, Gabon, Gambiya, Gana, Gine, Gine Bissau, Grenada, Guatemala, Guyana, Güney Afrika Cumhuriyeti, Güney Kıbrıs Rum Kesimi, Güney Kore, Gürcistan, Haiti, Hırvatistan, Hindistan, Hollanda, Honduras, Irak, İngiltere, İran, İrlanda, İspanya, İsrail, İsveç, İsviçre, İtalya, İzlanda, Jamaika, Japonya, Kamboçya, Kamerun, Kanada, Karadağ, Katar, Kazakistan, Kenya, Kırgızistan, Kiribati, Kolombiya, Komorlar, Kongo, Kongo Demokratik Cumhuriyeti, Kostarika, Kuveyt, Kuzey Kore, Küba, Laos, Lesotho, Letonya, Liberya, Libya, Litvanya, Lübnan, Lüksemburg, Macaristan, Madagaskar, Makedonya Cumhuriyeti, Malawi, Maldivler, Malezya, Mali, Malta, Marshall Adaları, Mauritius, Meksika, Mısır, Mikronezya, Moğolistan, Moldova, Monako, Moritanya, Mozambik, Myanmar, Namibya, Nauru, Nepal, Nijer, Nijerya, Nikaragua, Norveç, Oman, Orta Afrika Cumhuriyeti, Özbekistan, Pakistan, Palau, Panama, Papua Yeni Gine, Paraguay, Peru, Polonya, Portekiz, Romanya, Ruanda, Rusya Federasyonu, Saint-Kitts ve Nevis, Saint-Lucia, Saint-Vincent ve Grenadines, Salomon Adaları, Samoa, San Marino, Sao Tome ve Principe, Senegal, Seyşeller, Sırbistan, Sierra Leone, Singapur, Slovakya, Slovenya, Somali, Sri Lanka, Sudan, Surinam, Suriye, Suudi Arabistan, Swaziland, Şili, Tacikistan, Tanzanya, Tayland, Togo, Tonga, Trinidad ve Tobago, Tunus, Türkiye, Türkmenistan, Uganda, Ukrayna, Uruguay, Ürdün, Vanuatu, Venezuela, Vietnam, Yemen, Yeni Zelanda, Yunanistan, Zambiya, Zimbabwe.
 
Türkiye’nin Üyelik Durumu:
Türkiye, ICAO’ya üyedir.
 
Örgütün Tarihi: 
1919’da Paris’te Barış Konferansında bir özel komisyon tarafından hazırlanan ve 1922’de yürürlüğe girmiş olan Hava Ulaştırması Sözleşmesinin uluslararası hava ulaşımını düzenlemekteki yetersizliği, yeni teknik gelişmeler ve gereksinimler bu alanda yeni düzenlemelerin yapılmasını zorunlu kılmıştır ve İkinci Dünya Savaşı, hava araçlarının kullanımı ve gelişimi için önemli bir dönüm noktası oluşturmuştur.
 
Sivil havacılığın dünya genelinde emniyetli ve düzenli bir şekilde yürütülmesi amacıyla, ABD’nin çağrısı üzerine 1 Kasım-7 Aralık 1944 tarihlerinde ABD’nin Chicago kentinde düzenlenen Uluslararası Sivil Havacılık Konferansına 54 devletin temsilcileri katılmış, 7 Aralık 1944 tarihinde dünya sivil havacılığı açısından dönüm noktası oluşturan Uluslararası Sivil Havacılık Sözleşmesi (Chicago Sözleşmesi) imzalanarak sivil havacılığın ve sivil hava taşımacılığının evrensel kuralları belirlenmiştir. Aynı tarihte, ayrıca, Uluslararası Hava Hizmetleri Transit Sözleşmesi ve Uluslararası Hava Taşımacılığı Sözleşmesi imzalanmıştır.
 
Şikago Sözleşmesi ve 18 Ek’i, uluslararası sivil havacılığın esaslarını evrensel düzeyde düzenleyen ve uluslararası hava hukuku kurallarını belirleyen bir temel metindir. Bu anlaşma, hava seyrüseferi, havaaraçlarının uyruğu ve tescili, lisans ve sertifikaları, hava seyrüseferini kolaylaştırıcı önlemler, kazaların tahkiki, uluslararası standartlar ve usuller gibi, genel ve gayri ticari konularda önemli düzenlemeler getirmiştir.
 
Sözkonusu sözleşmenin 43. maddesi gereğince Birleşmiş Milletler’in bir alt kuruluşu olarak "Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü” (ICAO) kurulması öngörülmüş, daimi yapı oluşturulana dek, PICAO (Permanent ICAO) adıyla çalışma şekli benimsenmiştir. PICAO'nun 20 aylık faaliyeti sonrasında, ICAO 4 Nisan 1947'de resmi olarak faaliyete geçmiş ve Kanada Hükümeti'nin daveti üzerine kuruluş merkezi için Montreal seçilmiştir.
 
Havaaraçlarının birkaç saat içinde birçok ülkenin havasahasını kullanmak durumunda olması nedeniyle dünya ülkeleri ICAO çatısı altında hızla toplanmaya başlamışlar ve bugün 190 devletin üye olduğu ICAO, sivil havacılığın her alanında uluslararası standart ve kuralları saptayan ve uygulanmasını sağlayan bir kuruluş konumuna gelmiştir.
 
ICAO’nun Montreal’deki merkezinin yanı sıra, Paris, Kahire, Bangkok, Dakar, Nairobi, Meksiko ve Lima’da 7 bölgesel ofisi bulunmaktadır.
 
ICAO, 1992 yılında aldığı bir Genel Kurul kararıyla kuruluş tarihi olan 7 Aralık’ı “Uluslararası Sivil Havacılık Günü” olarak ilan etmiştir.
 
ICAO’nun faaliyet alanları havacılık teknolojisindeki gelişmelere ve uluslararası ilişkilerdeki değişime koşut biçimde genişlemektedir. ICAO kuruluşunun ilk yıllarında havacılık emniyetine ve güvenliğine yönelik standartlar geliştirirken, özellikle 11 Eylül 2001’de ABD’deki terör saldırılarının ertesinde havacılık güvenliği daha fazla önem kazanmaya başlamış, ayrıca çevre koruması konusundaki uluslararası duyarlılık bağlamında havacılıktan kaynaklanan çevre zararlarının önlenmesi konusu da Örgütün temel faaliyet alanları arasında yer almıştır.
Chicago Konvansiyonu'nun 44. maddesinde belirtilen ICAO'nun amaçları ve çalışma prensipleri aşağıdaki şekilde özetlenebilir:
 
- Bütün dünyada uluslararası sivil havacılığın emniyetli ve düzenli gelişmesini sağlamak,
- Barışsever amaçlar için hava araçları gelişimi ve işletilmesini desteklemek,
- Uluslararası Sivil Havacılık için havayolları, havaalanları ve seyrüsefer kolaylıklarının gelişmesini sağlamak,
- Dünya halkının emniyetli, düzenli, yeterli ve ekonomik ve süratli hava ulaşımına olan ihtiyacını karşılamak,
- Makul olmayan rekabetin ekonomik bakımdan sebep vereceği israfı önlemek,
- Taraf ülke haklarının tam olarak korunması ve ülkelerin her birine uluslararası havayolu işletmeciliği konusunda uygun imkân sağlamak,
- Taraf ülkeler arasında hiçbir fark gözetmemek,
- Uluslararası hava seyrüseferinde uçuş emniyetini garanti altına almak,
- Genel olarak, Uluslararası Sivil Havacılığa ait tüm konuların gelişimini sağlamaktır.
Teşkilatın kuruluş amacı uluslararası hava taşımacılığının güvenli bir şekilde gelişmesini ve her devletin uluslararası havayollarından barışçı amaçlarla yararlanabilmesini sağlayan düzenleyici kuralları belirlemektir.
 
Türkiye’nin Örgüt’le İlişkileri:
 
Türkiye, uluslararası sivil havacılık gelişmelerini yakından izlemek ve çağın gereklerini yerine getirmek amacıyla, Uluslararası Sivil Havacılık Anlaşmasına (Şikago Sözleşmesi) 1945 yılında taraf olmuş ve Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün (ICAO) kurucu üyeleri arasında yer almıştır.
 
Türkiye, ICAO’nun faaliyetlerini daha yakından izlemek üzere, 1978 yılında Ottawa Büyükelçiliğimiz bünyesinde ICAO işlerinden sorumlu bir Büro oluşturmuş ve sözkonusu Büro 1990 yılında Montreal’de yerleşik Daimi Temsilcilik düzeyine çıkarılmıştır. Daimi Temsilciliğimiz, Montreal kent merkezinde bulunan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü Genel Merkez binasında faaliyetlerini sürdürmektedir.
 
Türkiye, ICAO’nun en önemli organı olan Konseyde gözlemci statüsündedir. Bu statü çerçevesinde Konsey ve bağlı Komite toplantılarını izleyebilmekte, tartışma ve oylamalara ise katılamamaktadır. Bu statüyle ICAO’nun karar alma mekanizmalarına iştirak edilememekte, ancak gerektiği takdirde ülkemizi ilgilendiren bir konuda söz hakkımız bulunmaktadır. 
 
ICAO’nun bir diğer önemli organı olan Hava Seyrüsefer Komisyonu (ANC) bünyesindeki gözlemci statümüz, Konsey ve Komitelerden farklı olarak, tartışmalara katılma hakkı vermekte, ancak oylamalara katılınamamaktadır.
 
Daimi Temsilciliğimiz, ICAO bünyesindeki hava seyrüseferi ve taşımacılığı düzenlemelerinin geliştirilmesi faaliyetlerinin teknik, ekonomik ve hukuki boyutlarına ilişkin çalışmaları, ilgili Komite ve Komisyon toplantılarına katılmak, çalışma gruplarıyla panellere gözlemci üye olmak suretiyle olanaklar ölçüsünde izlemektedir.
 
ICAO’nun görev alanındaki konular genel olarak Ulaştırma Bakanlığımız Sivil Havacılık ve Devlet Hava Meydanları İşletmeleri Genel Müdürlükleri ve bağlı birimlerinin uzmanlık alanında bulunmaktadır.
 
ICAO DÖKÜMANLARI  :
DÖKÜMAN FORMATI​ İNDİR
​an09_cons ​PDF İndir
Doc 9303 Part 1 Vol 1​ ​​PDF ​​İndir
​Doc 9303 Part 1 Vol 2 ​​PDF İndir​
Doc 9303 Part 2​ ​​PDF ​İndir​
​Doc 9303 Part 3 Vol 1 ​​PDF ​​İndir
Doc 9303 Part 3 Vol 2​ ​​PDF ​​İndir
​ICAO 9303 dökümanı ​​PDF ​​İndir
​ICAO_MRTD_Report_Volume_2_No1_2007 ​​PDF ​​İndir
​Supplement to ICAO Doc 9303 - Release 7 ​​PDF ​​İndir
    
  • Ulusal Ulaşım Portalı
  • Emniyet Genel Müdürlüğü Çocuk Sayfası
  • Göç İdaresi
  • E-Devlet Hizmetleri
  • Polis Akademisi Başkanlığı
  • Polis Eşleri Kaynaşma-Yardımlaşma Derneği
  • Polis Bakım ve Yardım Sandığı
  • Kurumsal E-Posta
  • Polis Radyosu
  • BİMER
  • İçişleri Bakanlığı